Hem
Arkivbild. (Paul Sancya / TT / NTB Scanpix)

”Takata smiter från notan – andra får betala”

Den japanska krockkuddetillverkaren Takata har ansökt om konkursskydd efter den största återkallningen i bilindustrins historia. Planen är att sälja kärnverksamheten och alla globala tillgångar till den kinesiskägda amerikanska konkurrenten Key Safety Systems (KSS) för närmare 1,6 miljarder dollar, motsvarande nära 14 miljarder kronor. Men Takata smiter från notan genom konkursskyddet, anser analytiker som CNBC talat med.

Den uppskattade prislappen för bolaget tros inte vara tillräckligt för att slutföra återkallningen, enligt fordonsexperten Karl Brauer.

– Många tror inte att det kommer att täcka de totala kostnaderna. De säger att kostnaden blir ungefär 5 miljarder dollar för att byta ut alla krockkuddar. Det finns bara 2 miljarder dollar i tillgångar, säger han i CNBC-programmet ”The Rundown”.

Mer om Takatas konkursansökan

bakgrund
 
Takata Corporation
Wikipedia (en)
Takata Corporation (タカタ株式会社, Takata Kabushiki Gaisha) is an automotive parts company based in Japan. The company has production facilities on four continents, with its European headquarters located in Germany, where it also has nine production facilities. In 2013, a series of deaths and injuries associated with defective Takata airbag inflators had led Takata to initially recall 3.6 million cars equipped with such airbags. Further fatalities caused by the airbags have led the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) to order an ongoing, nationwide recall of more than 42 million cars, the largest automotive recall in U.S. history. In 2017 Takata files for bankruptcy.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen