Hem
(Eugene Hoshiko / AP)

Teknik för trådlös laddning i vägen ska testas i Japan

Japanska byggjätten Obayashi och fordonsbolaget Denso testar en teknik med vilken elbilar ska kunna laddas samtidigt som de kör, enligt Nikkei Asia. Målet är att kunna rulla ut lösningen 2025.

Det handlar om laddpunkter som byggs in i asfalten som med hjälp av induktion förser bilar som passerar ovanför med energi. Den trådlösa laddningen kan minska behovet av stora batterier i elbilar och på samma gång kraftigt utöka räckvidden.

bakgrund
 
Obayashi Corporation
Wikipedia (en)
Obayashi Corporation (株式会社大林組, Kabushiki-gaisha Ōbayashi Gumi) is one of five major Japanese construction companies along with Shimizu Corporation, Takenaka Corporation, Kajima Corporation, and Taisei Corporation. It is listed on the Tokyo Stock Exchange and is one of the Nikkei 225 corporations. Its headquarters are in Minato, Tokyo. In 2018, Obayashi was ranked 15th place on ENR's list of Top 250 Global Contractors, the highest rank among Japanese Contractors.Established in 1892 in Osaka, the company operates in Japan and other countries, especially Southeast Asia and Australia, as well as the United States and Europe. Major landmarks it has constructed in Japan include the Kyoto Station Building, the Tokyo Broadcasting System (TBS) Center in Tokyo, as well as the Tokyo Skytree. Obayashi has 86 subsidiaries and 26 affiliated companies in Japan, Europe, the Middle East, Asia, Australia and North America.In February 2012, the company announced plans to build a space elevator by 2050.

Så får du den bästa ekonomibevakningen:

Nyheten du läste här kommer från Omni Ekonomi, som är Omnis systerapp. Omni Ekonomi hjälper dig att navigera i den just nu turbulenta ekonomiska verkligheten – med nyheter, analyser och handfasta råd kring din privatekonomi. Just nu får du testa Omni Ekonomi i tre månader för 99 kronor. Erbjudandet gäller även dig som har testat Omni Ekonomi tidigare.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen