Hem
En böjbar sensor i däcket kan avgöra dess skick. (Bridgestone (pressbild))

Töjbart lim i uppkopplade däck kan rädda liv

En sensor som förlitar sig på hur lim töjs och böjs. Tro det eller ej, men det är ett exempel på däckteknik som kan rädda många liv på framtidens vägar.

Av alla delar på en bil så är däcken bland de i särklass viktigaste ur säkerhetssynpunkt. Ett däck som exploderar vid hög hastighet kan få förödande konsekvenser, och ett däck som är allt för slitet kan förlänga bromssträckor och ge försämrade köregenskaper.

Det finns redan idag flera bilmodeller som erbjuder realtidskontroll av däcktrycket, men den saken säger långt ifrån allt om däckets skick. Därför förutspås uppkopplade däck kunna bli ett koncept som vi får se mer av i framtiden.

Bridgestone, Michelin, Continental och Pirelli är några av de däcktillverkare som kommit långt med forskning på det här området. Den japanska däckjätten Bridgestones lösning visades dessutom upp på CES-mässan i Las Vegas januari. Den bygger på att man har byggt in ett chipp i däcken som kommunicerar med bilens säkerhetssystem. Sensorn förser bilens dator med ett kontinuerligt flöde av information om däckens skick och hur de beter sig.

Det hela möjliggörs genom att man har limmat fast en sensor på insidan av däcken. Just limmet spelar en avgörande roll, då det är sättet limmet deformeras på under färden som ligger till grund för bedömningen av däckets skick. Med utgångspunkt från informationen så kan bilens säkerhetssystem anpassa både styrning och inbromsning på ett optimalt sätt.
Även Michelin och Pirelli är inne på liknande lösningar, där man förser bilens datorer med betydligt mer information från däcken än bara lufttrycksdata.

Det finns fortfarande en del frågor kvar att besvara kring teknologin, inte minst kring hur pass hållbara komponenterna verkligen är och hur de kommer att påverka priset på däcken. Teknologin ställer dessutom frågor om vem som egentligen äger däckinformationen på sin spets.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen