Toyotas plan för att sänka utsläppen till noll
"Toyota Environmental Challenge 2050" är namnet på den plan som ska leda fram till en CO2-neutral verksamhet för biltillverkaren.
När det gäller miljöpåverkan är Toyotas vision en hållbar mobilitet helt utan skadliga utsläpp där man använder minimalt med vatten och noga återvinner alla råvaror ur uttjänta fordon. Miljömålet genomsyrar organisationen både globalt och lokalt – sedan 2008 har Toyota Sweden AB minskat CO2-utsläppen med 27 procent.
Hybridtekniken en grundsten
På vägen mot nollutsläpp är hybridfordon grundstenen för Toyota. När Prius presenterades 1997 var den ett tekniskt genombrott som bevisade att stora bränslebesparingar var möjligt även i en "vanlig" bil.
Hybridtekniken har utvecklats under två decennier och i dag erbjuder Toyota bränslesnåla hybridmodeller i nästan alla segment. Toyotas globala hybridförsäljning har passerat 15 miljoner fordon, och i Sverige har det sålts över 100 000 hybridbilar sedan starten år 2000.
Enligt Toyotas beräkningar har hybridförsäljningen minskat CO2-utsläppen med 120 miljoner ton globalt, jämfört med försäljning av motsvarande bensinfordon. Den mängden koldioxid motsvarar cirka 31 miljarder liter bensin.