Hem
Förbifart Stockholm byggs på Lovön utanför Stockholm. Arkivbild. (Fredrik Sandberg/TT / TT Nyhetsbyrån)

Trafikverket ska granska fakturor efter dyra projekt

Stora infrastrukturprojekt har blivit flera miljarder dyrare än planerat. Nu misstänker Trafikverket att fakturor kan ha blåsts upp och inleder därför en granskning, rapporterar SR Ekot.

Delar av Förbifart Stockholm och Västlänken i Göteborg kommer att ingå i granskningen.

– Vi upptäcker saker hela tiden i de kontroller vi gör. Men med anledning av att det är så stora kostnadsökningar ser vi behov av fördjupade kontroller, säger Patick Guné, chef för verksamhetsområdet Stora projekt.

bakgrund
 
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E4/E20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 18 av 21 kilometer, kommer att gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014, tunnlarna var utsprängda i oktober 2023 och öppnandet är planerat till 2030. Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 140 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln dragen 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
bakgrund
 
Västlänken
Wikipedia (sv)
Västlänken är en dubbelspårig järnvägsförbindelse som är under byggnation i centrala Göteborg. Järnvägsförbindelsen kommer att bli åtta kilometer lång varav sex kilometer kommer att gå i tunnel. Tre underjordiska, fyrspåriga stationer byggs vid centralstationen, Hagakyrkan och Korsvägen. Den officiella byggstarten med det första spadtaget ägde rum i maj 2018, men redan 2017 påbörjades förberedande arbeten. Västlänken är en del av det Västsvenska paketet och var ursprungligen budgeterad till 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå. 2023 framkom det att projektet är försenat och medan den nya centralstationen beräknas öppna 2026 så är färdigtidpunkt för hela tunneln framflyttad till 2030 till en budget på 26 miljarder kronor. Före ombyggnaden är Göteborgs centralstation en så kallad säckstation, vilket innebär att alla tåg som ska vidare från stationen måste "vända" och köra ut samma väg som de kom in. Med Västlänken kommer de tåg som planeras att gå genom tunneln – pendeltåg och några regionaltåg – kunna åka rakt igenom stationen utan att behöva "vända". Tågtunneln frigör därmed spår i säckstationen där samtliga fjärrtåg och resterande regionaltåg även i framtiden kommer att stanna. Västlänken är ett mycket omdebatterat infrastrukturprojekt. Av partierna som valdes in i Göteborgs kommunfullmäktige vid valet 2018 var de flesta positivt inställda till Västlänken. Bland allmänheten i Göteborg och Västsverige är det, enligt SOM-institutets undersökningar, å andra sidan fler som är negativt än positivt inställda till Västlänken.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen