Hem
Den senaste i en rad urspårningar inträffade på Stockholms Södra station. (Thomas Pihl, Trafikverket)

Trafikverket struntar i rälslarm

(MARKUS MARCETIC /SCANPIX/Arkiv)

20 av 63 allvarliga urspårningar skedde på platser där Trafikverket inte åtgärdat larm om brister. Trafikverkets egen utredning av urspårningen på Stambanan visar att rälsen var sprucken när tågvagnen med 140 ton stål kom körande i 100 kilometer i timmen. Nu visar en granskning som SVT gjort att larm om rälsbrott ignoreras.
– Vi hänger inte med att byta ut anläggningen, säger Håkan Äijö, chef på Trafikverket Underhåll nord.

Bakgrund: Stoppet på Stambanan

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen