(Christine Olsson/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Tre koppar kaffe kan skydda mot hjärtflimmer

Kaffe tycks kunna minska risken för förmaksflimmer i hjärtat. Det kom forskare i Australien fram till efter att ha gått igenom flera olika studier. Två studier som omfattar 230 000 respektive 116 000 personer visar att risken för förmaksflimmer minskade med mellan 6 och 13 procent bland personer som ser sig som regelbundna kaffedrickare, rapporterar SVT Nyheter.

Den skyddande effekten förklaras med att koffeinet i kaffe är en stark antioxidant samt att det blockerar effekten av kemikalien adenosin som kan främja förmaksflimmer.

Forskarna konstaterar dock också att för mycket kaffe inte är hälsosamt, men upp till tre koppar tycks ha den skyddande effekten.

bakgrund
 
Kaffe
Wikipedia (sv)
Kaffe är rostade bönor (egentligen bär) från kaffebusken och så kallas även den dryck som tillverkas av dessa bönor. Kaffebusken kommer ursprungligen från subtropiska Afrika och har därifrån exporterats till andra delar av världen . Kaffedrickandet har sitt ursprung i Etiopien för två tusen år sedan och fick sedan en spridning via Arabiska halvön till Turkiet och nådde Sverige under slutet av 1600-talet. Under 1800-talet tog kaffedrickandet rejäl fart i samband med koloniseringen av Afrika och Sydamerika där stora plantager kunde förse bland annat kolonialmakterna med bönor. Under 1900- och 2000-talen har drycken fått en än starkare ställning i många länder i Afrika, Amerika och Europa. Finländare och svenskar är de mest kaffedrickande nationaliteterna. Den svenska kaffekonsumtionen ligger på runt tio kilogram rostat kaffe per invånare om året. År 2010 producerades 7,4 miljoner ton kaffebönor. De främsta odlarländerna är Brasilien, Vietnam, Indonesien, Colombia och Etiopien. Den typiska kaffedoften utgörs av ett ämne vid namn furfurylmerkaptan.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen