Hem
Lyxfällans programledare Magdalena Kowalczyk och Magnus Hedberg. (Jessica Gow / TT Nyhetsbyrån)

Tv-profil sågar lånereklam: ”Tjänar grova pengar”

Med löften om ”kostnadsfria” lån och ”snabb och smidig” shopping fortsätter reklamen uppmana svenskarna att handla i jul, trots den pressade ekonomiska situationen hos många hushåll. Det rapporterar SVT:s Ekonomibyrån.

Magnus Hedberg, programledare för Lyxfällan, uppger att reklamen för att ta konsumtionslån är alldeles för aggressiv.

– Många tjänar grova pengar på dem som inte har pengar, säger Hedberg i programmet.

Men Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, anser att fokuset på reklam är överdrivet. I stället tycker han att mer fokus borde riktas mot blancolånen och uppläggningsavgifterna för lånen, som är alldeles för höga.

Läs mer

Vinterns smartaste investering

Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och blir det något tomterally på börsen?

Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen