Hem
Ett Mærsk-fartyg passerar genom Suezkanalen, 5 april 2021. (Mohamed Elshahed / TT NYHETSBYRÅN)

Varningen: Suez-stoppet ger problem till våren

Konsekvenserna av stoppet i Suez-kanalen i mars kommer med största sannolikhet att dröja sig kvar länge i det globala fraktsystemet. Den varningen ger den danska rederijätten Mærsks chef Lars Mikael Jensen, i en intervju med Financial Times.

Enligt Jensen har världen lurats att tro att allt är frid och fröjd och har återgått till det normala när fartygsbjässen Ever Given kommit loss och de fartyg som hindrades från att passera nu har seglat igenom kanalen.

– Så är det inte. Det är först efteråt som arbetet verkligen börjar […] Den uppdämda trafiken kommer antingen till Europa eller Asien runt samma tid och man får trafikstockning, säger han.

Jensen tror att effekterna kan synas i ett par månader framåt och inte släppa förrän tidigast i slutet av maj.

Läs även

bakgrund
 
Ever Given
Wikipedia (en)
Ever Given (Chinese: 長賜輪) is one of the largest container ships in the world. The ship is owned by Shoei Kisen Kaisha (a shipowning and leasing subsidiary of the large Japanese shipbuilding company Imabari Shipbuilding), and is time chartered and operated by container transportation and shipping company Evergreen Marine, headquartered in Luzhu District, Taoyuan City, Taiwan. Ever Given is registered in Panama and its technical management is the responsibility of the German ship management company Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM).On 23 March 2021, while traveling from Tanjung Pelepas in Malaysia to Rotterdam in the Netherlands, the ship ran aground in the Suez Canal, blocking the Canal. The ship remained in place for six days before salvage crews freed it on 29 March 2021.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen