Hem
SimployerANNONS

Vartannat företag saknar strategi för HR-data

Varför har delar av verksamheten systemstöd medan HR jobbar med excelfiler? I Simployers undersökning hos 212 svenska företag saknar nästan 50 procent strategi för HR-masterdata. Utan strategi kan trögstartade bolag hamna på efterkälken när konkurrenter byter till HR-system som ökar lönsamheten.

För att runda fallgropar måste företagets intressenter involveras. Ofta handlar det om att skapa insikt i den ”heta potatis” omställningen är så att den inte blir för lågt prioriterad.

– Mandat och resursbrist är fällor, säger Henrik Sandström, HRM-expert på Simployer. Det kan ta stopp mitt i processen om andra projekt ska prioriteras eller kapitalet flyttas.

Topp 3 för strategiarbete

  1. Involvera alla intressenter Se till att alla intressenter är involverade. T.ex. HR som äger persondata, IT med speciella krav, ekonomi som styr nya investeringar samt ledningen.
  2. Kartlägg medarbetarresan Hur ser flödet för HR-processerna ut? I vilka system registreras medarbetaren? Det ger en överblick över den digitala medarbetarresan.
  3. Driv processen ihop Ha intressenterna i åtanke under hela projektet för inblick och inspel. En idé är att släppa en pilot där ledning, IT- och HR-avdelning snabbt kan se nyttan. 
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.