Simployer • ANNONS
Vartannat företag saknar strategi för HR-data
Varför har delar av verksamheten systemstöd medan HR jobbar med excelfiler? I Simployers undersökning hos 212 svenska företag saknar nästan 50 procent strategi för HR-masterdata. Utan strategi kan trögstartade bolag hamna på efterkälken när konkurrenter byter till HR-system som ökar lönsamheten.
För att runda fallgropar måste företagets intressenter involveras. Ofta handlar det om att skapa insikt i den ”heta potatis” omställningen är så att den inte blir för lågt prioriterad.
– Mandat och resursbrist är fällor, säger Henrik Sandström, HRM-expert på Simployer. Det kan ta stopp mitt i processen om andra projekt ska prioriteras eller kapitalet flyttas.
Topp 3 för strategiarbete
- Involvera alla intressenter Se till att alla intressenter är involverade. T.ex. HR som äger persondata, IT med speciella krav, ekonomi som styr nya investeringar samt ledningen.
- Kartlägg medarbetarresan Hur ser flödet för HR-processerna ut? I vilka system registreras medarbetaren? Det ger en överblick över den digitala medarbetarresan.
- Driv processen ihop Ha intressenterna i åtanke under hela projektet för inblick och inspel. En idé är att släppa en pilot där ledning, IT- och HR-avdelning snabbt kan se nyttan.
Detta är en annons från vår partner, den är inte skriven av journalisterna på Omnis redaktion. Innehållet behöver inte nödvändigtvis reflektera Omniredaktionens åsikter.