Bönor. (Björn Larsson Rosvall/TT)

Växtbaserad kost kan minska risk för sjukdomar

Att byta ut kött och mejeriprodukter mot växtbaserade alternativ såsom fullkorn, bönor, nötter och olivolja kan väsentligt minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes typ 2. Det visar en tysk analys av 37 publicerade studier på ämnet, rapporterar The Guardian.

Förutom en minskad risk för de nämnda sjukdomarna såg forskarna även en lägre risk att dö, särskilt för de som bytte ut rött och processat kött mot växtbaserad mat.

– Dessa bevis lyfter fram de potentiella fördelarna med att lämna en djurbaserad diet, säger forskaren Sabrina Schlesinger till tidningen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen