Hem
(Jonas Ekströmer/TT / TT Nyhetsbyrån)

Vill bryta jordartsmetaller – Malmbanan står i vägen

LKAB vill bryta sällsynta jordartsmetaller i den nya fyndigheten Per Geijer men kommer inte att kunna börja förrän Malmbanan byggts ut. Det rapporterar DN.

Statliga gruvjättens kommunikationschef Niklas Johansson konstaterar att dubbelspår skulle vara en stor hjälp.

– Det vore ett enormt slöseri om vi skulle behöva vänta 20 år på att börja bryta Europas största fyndighet för sällsynta jordartsmetaller.

bakgrund
 
Sällsynta jordartsmetaller
Wikipedia (sv)
Sällsynta jordartsmetaller (förkortas ibland REE efter engelskans rare-earth element eller REM efter rare-earth metal), är metalliska grundämnen vars föreningar förekommer relativt sparsamt i naturen. Hit räknas med IUPAC:s definition periodiska systemets grupp 3, skandium, yttrium och lantanoiderna (det vill säga lantan samt de fjorton lantaniderna). Till de sällsynta jordartsmetallerna räknas således följande grundämnen:
bakgrund
 
Per Geijermalmen
Wikipedia (sv)
Per Geijermalmen, ofta bara Per Geijer och tidigare kallad Lappmalmen, är en malmkropp som ligger 600 meter norr om den malmfyndighet som bryts i gruvan i Kirunavaara. I malmkroppen finns såväl järnmalm som sällsynta jordartsmetaller och fosfor, den sistnämnda i form av mineralen apatit.Gruvfyndigheten ligger under ett för Gabna sameby viktigt område, som renarna måste passera igenom på vandring från en betesplats till en annan. Samebyn är redan mycket påverkad av det statliga gruvbolaget LKAB:s gruvverksamhet. Företrädare för samebyn har yttrat oro för att kommande malmbrytning i Per Geijer kan omöjliggöra deras renskötsel.Malmkroppen är uppkallad efter geologen Per Geijer.
bakgrund
 
Malmbanan
Wikipedia (sv)
Malmbanan är en cirka 500 kilometer lång järnvägslinje som går mellan Narvik och Luleå (egentligen Riksgränsen-Boden) och är en av världens äldsta malmjärnvägar. Den ägs och förvaltas av Trafikverket. Den del som går i Norge mellan Riksgränsen och Narvik heter officiellt inte Malmbanan utan Ofotbanen. Delen mellan Boden och Luleå hör formellt inte heller till Malmbanan utan till Stambanan genom övre Norrland. Sträckan mellan Torneträsk och Riksgränsen har vid ett tillfälle (2006) utsetts till Sveriges vackraste järnvägssträcka.

Vinterns smartaste investering

Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och blir det något tomterally på börsen?

Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen