VM-fotbollsspelare blir muralmålningar: ”Wow!”
Flera företag har försökt hitta nya vägar att göra reklam och samtidigt synliggöra kvinnor i samband med fotbolls-VM. I Storbritannien har Twitter kontrakterat en grupp kvinnliga konstnärer för att göra muralmålningar, skriver BBC.
”Wow, det här är galet”, skriver den engelska landslagsspelaren Toni Duggan på Twitter och lägger upp en bild på det konstverk i hemstaden Liverpool som föreställer henne.
Andra företag som hakat på trenden är Nike och Google. I ett samarbete med USA:s fotbollslandslag har Nike satt upp affischer med spelarna i New Yorks tunnelbana. Google bytte också tillfälligt ut sin logotyp på startsidan till en med tecknade kvinnliga fotbollsspelare.
bakgrund
Damfotbollens historia
Wikipedia (en)
Women's association football, also commonly known as women's football or women's soccer, is the most prominent team sport played by women around the globe. It is played at the professional level in numerous countries throughout the world and 176 national teams participate internationally.The history of women's football has seen major competitions being launched at both the national and international levels. Women's football has faced many struggles throughout its history. Although its first golden age occurred in the United Kingdom in the early 1920s, when one match achieved over 50,000 spectators, The Football Association initiated a ban in 1921 that disallowed women's football games from the grounds used by its member clubs. The ban stayed in effect until July 1971.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen