X kan förlora 780 miljoner på annonsavhoppen
Plattformen X kan förlora uppåt 75 miljoner dollar, drygt 780 miljoner kronor, i annonsintäkter fram till nyår efter att dussintals stora bolag pausat eller hoppat av. Den bedömningen gör bolagets egen försäljningsavdelning, enligt dokument som New York Times tagit del av.
Av dem framgår att X situation är värre än vad som tidigare varit känt. Förutom att IBM, Apple och Disney pausade sin annonsering förra veckan listar X över 200 annonser som stoppats av bolag som Airbnb, Amazon, Coca-Cola och Microsoft.
Bakgrunden till de pausade annonserna är att Elon Musk nyligen gav sitt stöd till ett inlägg som spred en antisemitisk konspirationsteori.
Läs också
Vinterns smartaste investering
Vi går mot en händelserik ekonomivinter. Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och hur ska det gå för den historiskt svaga kronan?
Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.
Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.