(Elise Amendola / TT / NTB Scanpix)

Forskning: Våra matvanor styr miljögifter i blodet

Den som äter enligt Livsmedelsverkets rekommendationer får i sig mindre miljögifter än den som äter Medelhavskost eller proteinrik, kolhydratfattig kost. Det visar en studie vid Uppsala universitet som publiceras i facktidskriften Environmental International, rapporterar Upsala Nya Tidning.
Istället för att inriktad sig på ett enskilt livsmedel har forskarna valt att titta på större kostmönster.
– Hälsokonsekvenserna av de miljögifter som vi exponeras för via maten behöver studeras närmare. Jag tycker inte att det finns skäl att ändra sina kostvanor enbart utifrån vår studie, säger Erika Ax, doktorand vid Institutionen för folkhälso-och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen