Forskare: Mindre portioner ger ett längre liv
Fenomenet kalorirestriktion, där födointaget minskas med omkring 30 procent, har visat sig ge längre livslängd för alltifrån bananflugor till apor. För att förstå de bakomliggande orsakerna har nederländska forskare studerat möss med progeri, en sjukdom som påskyndar åldrandet, rapporterar Vetenskapsradion.
Även människor kan drabbas av sjukdomen. Mössens reparationssystem för dna fungerade inte som brukligt och cellerna producerade inte tillräckligt långa proteinkedjor. Forskarna upptäckte att mössen, som fick 30 procent mindre föda än vanligt vid varje mattillfälle, fick reparationssystemet för dna att göra färre fel och därmed bromsades åldrandet, rapporterar kanalen.
Enligt Helgi Schiöth, professor i farmakologi vid Uppsala universitet, är vi människor inte gjorda för att bli mätta flera gånger om dagen – eller ens i veckan.
– Vi är utvecklade för att klara svält, vi är inte utvecklade för att klara det här höga energiintaget, säger Helgi Schiöth professor i farmakologi vid Uppsala universitet.