AI – en förändring lika stor som elektrifieringen
Den smarta ekonomin eller ”the smartness economy”. Så kallar Singularityhub den affärsmodell som baseras på AI. De menar att AI är för 2020-talet vad elektriciteten var för det sena 1800-talet. Dåförtiden kunde du ta vilket verktyg som helst och göra det modernt genom att addera el. I dag handlar det om att lägga till ett lager av smarthet. Det var så mobiltelefonen blev till ”smartphone”, stereohögtalare blev smarta högtalare och så vidare.
Men det räcker inte att addera AI till en produkt, menar Bernard Marr i en krönika i Forbes. Hans huvudbudskap är att AI kan användas på minst tre olika sätt, i tre olika dimensioner av en verksamhet. AI kan adderas till en produkt, men också till en tjänst eller till ett företags interna process. Bäst utväxlig får den som kan använda AI i alla tre led, som pionjären Apple.
Steve Jobs mytiska skapelse revolutionerade marknaden med iPhone och iPad, det vill säga en produkt som använder AI. Men i dag genererar Apple services, det vill säga Apples moln- och stremingtjänster, större intäkter än iPad-försäljningen. Företaget har gått från att vara produktutvecklare till att blir en serviceleverantör. Naturligtvis arbetar de även med AI i sin interna process, skriver Marr.
AI kan inte hanteras som vilket teknikskifte som helst, är huvudbudskapet i en artikelserie från MIT Sloan Review. AI kräver en genomtänkt strategi som innehåller en robust infrastruktur, fokus på nya affärsmodeller och ett etiskt förhållningssätt.
Med robust infrastruktur menas att AI:n inte fungerar av sig själv; hävstången är att den kan hantera stora datamängder. Men datan ska samlas, lagras, förvaltas och så vidare, vilket tar allt större resurser i anspråk och marknaden för AI-infrastruktur väntas flerdubblas de kommande fem åren.