Hem
Illustrationsbild. (Shutterstock)

Äldre fartyg på Östersjön ökar risken för oljeolycka

Oljetransporterna på Östersjön har inte minskat trots att EU har slutat köpa rysk olja, utan i stället trafikeras havet av fartyg från andra länder. Nu varnar finska Gränsbevakningen för att fartygen kan vara äldre och i sämre skick – vilket ökat risken för allvarliga oljeolyckor, skriver HBL.

Den senaste ”nära ögat”-händelsen var i september 2022. Då började det brinna på ett fartyg med mer än 100 000 kubik råolja – motsvarande 1 750 lastbilar olja.

– Transportsträckorna för fartygen har blivit längre och fler fartyg är i rörelse för att transportera olja, vilket i sig kan vara en riskfaktor, säger kommendör Mikko Simola, chef för sjösäkerhet vid Gränsbevakningsväsendet.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen