Hem
 Lars Vilks visar upp sitt bidrag önskat av Sverigedemokraterna, sin teckning föreställande profeten Muhammeds ansikte på en rondellhund, under tisdagskvällens vernissage på Fotografiska museets utställning "Bildvalet 2018".  (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Analys: Provokativ och ganska lyckad kupp från SD

Sverigedemokraterna stoppades från att ställa ut en teckning föreställande profeten Muhammed som rondellhund på Fotografiska museet. Då kom de dit med konstnären Lars Vilks som hade med sig originalverket. För SD:s del blev kuppen ganska lyckad, konstaterar Mårten Arndtzén, konstkritiker på SR:s Kulturredaktion, i en analys.

De andra partierna, som också var inbjudna att ställa ut bilder föreställande deras vision av Sverige, använde sig i princip bara av kampanjmaterial och hade inte ens (förutom L) bemödat sig med att skriva ut fotografernas namn, påpekar Arndtzén. SD i sin tur ville ställa ut rondellhunden pixlad och avpixlad, med budskapet att i Sverige ska man kunna visa den avpixlade bilden utan att frukta konsekvenserna. Medan de andra partierna – som vanligtvis står upp för modern konst – ställde ut politisk kitsch gjorde SD ”ett utstuderat konceptuellt, provokativt –och ganska lyckat – konstnärligt ingrepp”, konstaterar Arndtzén.

Tidigare

bakgrund
 
Lars Vilks Muhammedteckningar
Wikipedia (sv)
Lars Vilks Muhammedteckningar är en serie teckningar av Lars Vilks föreställande profeten Muhammeds ansikte på en rondellhund. De ursprungliga tre teckningarna från 2007 är gjorda med tuschpenna och klottriga i stilen och gjordes för en utställning som hette Hunden i konsten i Tällerud men Vilks bidrag stoppades. Efter kritik gjorde Vilks en ny serie detaljerade teckningar 2010 på temat Muhammed som rondellhund i blyerts.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen