Analys: Provokativ och ganska lyckad kupp från SD
Sverigedemokraterna stoppades från att ställa ut en teckning föreställande profeten Muhammed som rondellhund på Fotografiska museet. Då kom de dit med konstnären Lars Vilks som hade med sig originalverket. För SD:s del blev kuppen ganska lyckad, konstaterar Mårten Arndtzén, konstkritiker på SR:s Kulturredaktion, i en analys.
De andra partierna, som också var inbjudna att ställa ut bilder föreställande deras vision av Sverige, använde sig i princip bara av kampanjmaterial och hade inte ens (förutom L) bemödat sig med att skriva ut fotografernas namn, påpekar Arndtzén. SD i sin tur ville ställa ut rondellhunden pixlad och avpixlad, med budskapet att i Sverige ska man kunna visa den avpixlade bilden utan att frukta konsekvenserna. Medan de andra partierna – som vanligtvis står upp för modern konst – ställde ut politisk kitsch gjorde SD ”ett utstuderat konceptuellt, provokativt –och ganska lyckat – konstnärligt ingrepp”, konstaterar Arndtzén.