Hem
(Markus Schreiber / TT / NTB Scanpix)

Analys: Tyska bilindustrin satsade huset på diesel

Det är svårt att överskatta betydelsen av gårdagens domstolsbeslut som öppnar för dieselförbud i tyska städer, skriver journalisten Wolfgang Münchau i ett inlägg på sajten EuroiIntelligence.

Det här kan bli början till slutet för Tysklands ensidiga beroende av bilindustrin, resonerar han och menar att vissa politikers och experters reaktioner på domen för tankarna till den amerikanska vapendebatten.

”Den tyska bilindustrin satsade huset på dieselteknologin. Gårdagens dom kan visa sig att bli den avgörande vändpunkten i den industriella stormakten Tysklands fall”, skriver Münchau.

Mer om förbudet

Förbudet gäller vissa områden och dieselbilar som inte klarar kraven för ”Euro 6”. Det är därmed i princip identiskt med det förslag om införande av miljözoner i Stockholm som lades fram i december.

I Tyskland omfattas just nu 10 miljoner personbilar och 2 miljoner transportbilar av förbudet. Mycket återstår dock innan implementering, enligt Münchau. En hel del frågetecken måste exempelvis rätas ut – bland annat kring vilka som ska undantas förbudet.

bakgrund
 
EU:s utsläppsstandarder
Wikipedia (en)
European emission standards define the acceptable limits for exhaust emissions of new vehicles sold in EU and EEA member states. The emission standards are defined in a series of European Union directives staging the progressive introduction of increasingly stringent standards.

Läs även

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen