Hem
DI:s Håkan Matson. (TT)

Analyser: Därför kläddes Volvo av ledartröjan

Det är nästan så det går att höra champagnekorkarna smälla i bilföretagens styrelserum efter att 2016 korats som det bästa försäljningsåret någonsin i Sverige.

Utom hos Volvo, då.

Där smolkas försäljningsglädjen av att man för första gången på 54 år tappat ledarpositionen i Sverige – till den fyra år gamla modellen av Volkswagen Golf. Men det finns en handfast anledning till att det gick som det gick, skriver SvD:s Jonas Fröberg och DI:s Håkan Matson i sina analyser: Vid halvårsskiftet avslutades nämligen tillverkningen av trotjänarna V70 och XC70 för att ersättas av de dyrare och mer svårsålda 90-modellerna. På helårsbasis minskade därför försäljningen totalt från 28 613 bilar till 21 321 stycken och omkörningen var ett faktum.

Håkan Matson skriver att det trots denna förklaring måste svida rejält för Volvo. ”Symboliskt är det viktigt för Volvo att vara störst i Sverige”, skriver han.

Läs också

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen