Axfood ökar omsättning och vinst: ”Kunder söker lågpris”
Axfood ökar omsättningen med närmare 13 procent i det andra kvartalet jämfört med samma period i fjol. Det framgår av detaljhandelsjättens delårsrapport. Samtidigt ökar vinsten med närmare 28 procent, vilket var högre än analytikernas förhandstips.
Bolaget slog även förväntningarna för rörelsemarginal trots att man tappade en aning mot jämförelsekvartalet.
”Sveriges konsumenter har i stor utsträckning fortsatt söka lågpris och handla på kampanj och det är tydligt att det idag finns en betydligt större medvetenhet kring prisvärde”, skriver vd och koncernchef Klas Balkow.
Vidare understryker han att det pågår en rad projekt för att stärka konkurrenskraften framåt.
Rättelse: I en pushnotis till den här texten förekom en felaktig uppgift om omsättningen.
Andra kvartalet
Omsättning: 20 797 mkr
Väntat (Infront): 20 988 mkr
2022: 18 468 mkr
Rörelseresultat: 878 mkr
Väntat (Infront): 834 mkr
2022: 786 mkr
Rörelsemarginal: 4,2%
Väntat (Infront): 4,0%
2022: 4,3%
Navigera det ekonomiska läget med Omni Ekonomi
Inflation, räntehöjningar och svängande börsrörelser – hur navigerar man det utmanande ekonomiska läget?
Med Omnis systerapp Omni Ekonomi får du Sveriges mest heltäckande bevakning av börs- och bolagsnyheter. Lägg därtill att Sveriges främsta aktieexperter svarar på de svåra frågorna och hjälper dig att hantera marknaderna.