”Bli ett hållbart företag – eller riskera din undergång”
Varje seriöst företag måste ställa en rad frågor till sig själv om hållbarhet. Annars finns risken att företaget blir uppätet av konkurrenterna och i slutändan upphör att existera. Det skrev den välrespekterade ekonomen och författaren Dambisa Moyo i Harvard Business Review i början av året.
Vi återkommer till hennes frågor. För den första frågan som måste besvaras är mer grundläggande: Vad är ens hållbart företagande? I sammanhanget brukar termer som ESG och CSR användas, som förenklat handlar om att ha en affärsstrategi som inte bara fokuserar på ekonomisk vinning utan även på etiska, sociala, miljömässiga och kulturella aspekter.
”Det stärker din marknadsföring och förbättrar relationer till anställda, finansiärer och kunder. Med hållbart företagande kan ditt företag generera hållbar vinst – för ägare, anställda och samhälle”, förklarar organisationen Företagarna på sin hemsida.
Så till Moyos frågeställningar. Flera av dem handlar om att företag ständigt måste göra avvägningar mellan ekonomiska faktorer och ESG-faktorer. Rädslan för att en hållbarhetssatsning ska minska konkurrenskraften är verklig, skriver Moyo, men att helt ducka hållbarhetsfrågorna kan också skrämma iväg investerare, kunder och anställda.
Företag bör också veta sin plats i samhället i stort, både på ett lokalt och globalt plan. Förväntar sig kunderna att ditt företag kommenterar, eller på annat sätt förhåller sig till, händelser som inträffar? Vilka är dessa potentiella händelser – och hur ska ditt företag då agera? En god omvärldsanalys kan ge uppskattning från kunderna, medan motsatsen i stället kan reta upp.
Dessutom är det viktigt att blicka framåt. Hur kommer exempelvis automatiseringen att förändra ditt företag? Vilka tjänster kommer att försvinna? Och hur ska företagen säkerställa att de personer som påverkas kan få kompetensen för att träda in i en ny roll?
Det finns helt enkelt mycket att vinna på att bli ett hållbart företag, konstaterar Moyo.
”Företag bör inte bara försöka undvika riskerna, utan också se möjligheterna med att fortsätta stödja mänsklig utveckling”, skriver hon.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller – och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till marcus.andersson@omni.se.