Brister i tunneln vid Lovön pekas ut som anledningen
Det enskilt största problemet med infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm som nu försenas med fyra år är tunnelbygget vid Lovön, uppger Trafikverket i ett pressmeddelande.
I våras bröts avtalet med Lovö Samverkan AB som haft uppdraget i samarbete med två italienska entreprenörer. Då uppgavs anledningen vara brister i arbetsmiljön.
Flera allvarliga brister har upptäckts vid Lovön, bland annat har fel bergbult använts, rapporterar Ekot. Enligt uppgifter till radion ska det ha behövts sättas in 4 000 nya bultar i berget för att förstärka tunneln. Trafikverket vill inte kommentera de uppgifterna i nuläget.
Tidigare rapportering
bakgrund
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2026.
Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen