Hem
(Alexander Zemlianichenko / TT / NTB Scanpix)

Debatt: Åhléns och H&M:s kampanj gynnar islamism

Devin Rexvid, doktorand i socialt arbete vid Umeå universitet, skriver i en debattartikel i GP att de beslöjade modellerna i H&M och Åhlens aktuella klädreklamer gynnar islamism.
Han menar att slöjan är ofrånkomligt politisk och att modeföretag borde känna till att islamister gärna utnyttjar marknadsliberalismens jargong om fria konsumenter när den gynnar dem.
Rexvid köper inte argument om att klädesplagget väljs av kvinnor av egen fri vilja, som modeföretagen menar.
”Problemet med detta argument är att slöjbärares ’fria vilja’ och ’aktörskap’ varken är ett starkt eller vettigt argument för att legitimera slöjan som är ett uttryck för institutionaliserad könssegregering”.

Tidigare debattartiklar av Devin Rexvid:

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen