”Det bästa för matpriser är om Coop blir mer kommersiellt”
Juni- och juliinflationen har legat långt över Riksbankens mål på 2 procent och förra månaden var det bland annat paketresor och mat som låg bakom ökningen. Enligt den oberoende ekonomen Claes Hemberg, Nordeas chefekonom Annika Winsth och finansmannen Sven Hagströmer är det delvis tecken på att det är sommareffekter, säger de i Ekonomibyrån.
Hemberg uppger att prisökningarna delvis beror på klimateffekter, där priser på bland annat livsmedel och el ökar när det blir varmare.
– Jag tror vi har en klimatdebatt som kommer vad gäller inflationen.
Att matpriserna ökar tycker Annika Winsth är konstigt, eftersom stora bulkpriser på exempelvis spannmål har gått ner. Men hon spår också att svenska hushåll kommer att behöva vänja sig vid en ny verklighet.
– Jag tror att svenska hushåll måste inse att vi kommer behöva lägga en större andel av vår budget på mat framöver.
Sven Hagströmer anser dock att det finns en kedja som kan gå i bräschen för att sänka priserna genom att öka konkurrensen på marknaden.
– Det bästa för matpriserna i Sverige är om Coop blir lite mer kommersiellt, säger han och anser att de kan spela en roll som prispressare.