Det händer när restauranger digitaliserar sina kanaler
Trenden är tydlig. Allt fler restauranggäster vill beställa och betala maten direkt i mobilen. Definitionen av service har förändrats och det är inte längre den personliga interaktionen med restaurangpersonal som värdesätts. Här listar vi tre positiva effekter som uppstår när restauranger digitaliserar sina försäljningskanaler.
1. Fler besök
Undersökningar visar att gäster som beställer i digitala kanaler kommer tillbaka i högre utsträckning. Kunden vill ägna sin tid åt att sitta vid bordet och umgås med vänner eller familj istället för att vänta i kö. Den sociala aspekten har blivit viktigare än att få en personlig interaktion med restaurangpersonalen.
2. Fler köp per besök
Gästen tenderar att göra fler köp per besök om den har möjlighet att göra sin beställning digitalt. Gästen kan beställa när den vill och är inte beroende av att stå i långa köer eller invänta personal till bordet.
3. Varje köp blir större
Gästen tenderar att lägga en större beställning om den har möjlighet att göra sin beställning digitalt. Gästen kan i lugn och ro gå igenom utbudet i mobilen utan att känna sig stressad när det blivit dags att beställa i kön.
Intresset är stort
Pej erbjuder mobila beställnings- och självservicelösningar för restauranger, arenor och servicehandeln och arbetar tillsammans med kassasystemleverantörer för att förbättra kundupplevelsen. Intresset för företagets lösningar är stort och flera välkända restaurangkedjor har valt att samarbeta med Pej sedan starten 2017.
– Pej hjälper till att på ett enkelt och flexibelt sätt bemöta det nya konsumentbeteende som uppstått, säger John Elf, försäljningschef och en av grundarna bakom Pej.