Hem
En medarbetare hos DHL levererar ett paket. (Shutterstock)

E-handel med långsammare leveranser bra för klimatet

Är det bättre för klimatet att handla online jämfört med att köpa prylen i en fysisk butik? Frågan är högaktuell eftersom onlinehandeln har ökat dramatiskt under pandemin. Och i framtiden kan det bli en nyckelfråga för såväl konsumenter som företag.

Tyvärr är frågan svår att svara på, eftersom så många parametrar spelar in. Experter säger till New York Times att onlineshopping kan vara bättre för klimatet; 50 bilar som åker till affären är betydligt värre än en lastbil som levererar till 50 adresser. Samtidigt rapporterar CNN om en studie som visar på raka motsatsen. Sanningen är, säger experten Scot Case till Politico, att människor har försökt att besvara frågan sedan internet uppfanns.

– Men det hjälper förmodligen inte eftersom e-handel ändå sker, punkt slut. Människor shoppar online, i butik eller en hybrid av dessa två. Så jag tror att den verkliga frågan är: Hur gör vi dessa alternativ så hållbara som möjligt?

Med hjälp av experter listar New York Times tre sätt för konsumenten att göra den egna onlineshoppingen mer hållbar:

• Köp flera saker samtidigt.

Om du beställer flera saker vid samma tillfälle kan företaget packa alla prylar i samma förpackning, eller åtminstone skicka allt i samma lastbil.

• Välj en långsammare leverans.

När du väljer en längre leveranstid ger du företagen möjlighet att fylla sina lastbilar och leverera vid den effektivaste tidpunkten. Om du däremot väljer att få varorna snabbt måste leveransen skickas direkt.

• Handla för att ersätta – inte komplettera.

Klimatet mår bättre om ditt onlineshoppande ersätter en bilresa till en fysisk butik. Men om du beställer en vara på internet, men sedan ändå tar bilen till varuhuset, bidrar du bara till extra resor.

Frågan är dock om råden efterlevs. Enligt sajten Earth.org visar studier att de flesta onlineshoppare i dag väljer ”bekvämlighet framför principer”.

Detta är Omni Passion

Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.

Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller – och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till marcus.andersson@omni.se.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen