Hem
Illustrationsbild. Bilden är inte från en Academediaskola. (Roald, Berit / TT NYHETSBYRÅN)

Elever på Academedia går kurs för att sälja in skolan

Elever på friskolekoncernen Academedias skolor får gå tvådagarskurser där de lär sig sälja in skolorna till högstadieelever, rapporterar DN.

”Ett helt dygn är eleverna där, på skoltid. Fin användning av skolpengen”, skriver en lärare i ett mejl till DN.

Koncernens marknadschef Andrej Häggblad säger till tidningen att upplägget är vanligt inom koncernen. Han säger att det inte handlar om att eleverna ska ”värva”, utan att de ska informera.

– Då vet vi att elever vill prata med andra elever. Jag tror också att ambassadörer finns på andra skolor, säger han.

bakgrund
 
Academedia
Wikipedia (sv)
AcadeMedia AB är ett svenskt bolag verksamt i utbildningsbranschen. AcadeMedia är Sveriges största utbildningsföretag. De är verksamma i hela utbildningskedjan och har totalt sett runt 60 000 förskolebarn och elever samt cirka 80 000 vuxenstuderande i sina verksamheter under ett år. Företaget har drygt 500 enheter och drygt 9000 anställda. Verksamheten drivs av självständiga skolor och företag.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen