EU-domstolen ska svara på frågan ”Vad är Uber?”
Är Uber ett transportföretag eller en digital servicetjänst? Den frågan ska EU-domstolen nu avgöra när ärendet tas upp i morgon, skriver Financial Times. Utslaget kommer att få stor betydelse för hur den så kallade delningsekonomin ska hanteras i framtiden, enligt tidningen.
Om domstolen kommer fram till att Uber är en digital tjänst har bolaget rätt att etablera sig i hela EU, utan att hindras. Men om bolaget bedöms vara ett transportföretag väntar mycket striktare regler som styrs av de enskilda medlemsländerna. Då kan verksamheten till och med förbjudas, skriver tidningen.
bakgrund
Uber
Wikipedia (sv)
Uber är ett IT-företag från San Francisco som erbjuder en internetbaserad tjänst (app) för beställning och betalning av taxiresor och samåkningsresor.
Med tjänsten kan användaren se var chauffören befinner sig och vice versa. Vid beställning av en bil kan beställaren på kartan i appen se hur bilen rör sig och hur lång tid det förväntas ta innan den är framme. Betalning sker genom appen, där Uber tar mellan 5 och 20 procent av betalningen medan resten går till chaufförerna.
Uber-appen, kan laddas ner för Android och IOS. I mars 2015 fanns tjänsten tillgänglig i 55 länder och mer än 200 städer globalt. I Sverige finns tjänsten i Stockholm (sedan januari 2013) och Göteborg.
Uber grundades med namnet "UberCab" av Travis Kalanick och Garret Camp år 2009. Tjänster i Sverige omfattar UberLUX, UberBLACK och UberXdär skillnaden är typ av bil, service och pris.
I september 2014 var bolaget värderat till $15 miljarder enligt The New York Times.
Uber har blivit kritiserat för att inte använda sig av taxameter, och för att inte följa nationella regleringar av transportsektorn. Transportstyrelsen har uttryckt kritik mot att Uber försökt bli undantagna från kravet på taxameter. Uber har trots förbud mot samåkningstjänsten Uberpop fortsatt med denna verksamhet i Frankrike, vilket har lett till kravaller i Paris. Taxiförare menar att Uberförare bör betala samma licens- och registreringsavgifter som taxiförare. I Sverige har förare som använt Uberpop dömts för olaga taxitrafik.
bakgrund
Delningsekonomi
Wikipedia (sv)
Delningsekonomi (efter engelskans sharing economy) innebär olika arrangemang för att hyra, dela eller låna saker istället för att själv äga dem. Även olika möjligheter att ta del av tjänster, byta och ge bort saker räknas in i begreppet. Ett annat namn för företeelsen är gemensam konsumtion (från engelskans collaborative consumption) som fokuserar på att dessa arrangemang kan möjliggöra för fler personer att konsumera en vara jämfört med om de var och en skulle köpa den.
Begreppet delningsekonomi används framför allt på de tillfällen när Internet och annan informationsteknologi används för att möjliggöra delningen, bytet, hyran eller liknande. Exempel är taxitjänsten Uber, övernattningstjänster som Airbnb, samt bilpooler. Även sådant som samåkning eller hyra av en ny märkesväska för en kväll kan avses. Med en bred definition skulle även konventionella hyrbilsfirmor och taxirörelser kunna räknas in i delningsekonomin, men begreppet används oftast om "peer-to-peer"-företeelser och annat som etablerats först under Internet-eran.
Begreppet delningsekonomi har använts på svenska sedan 2013 och har kommit att bli omdiskuterat. En av de huvudsakliga anledningarna är att delningsekonomi kan komma att stöpa om sektorer inom samhällsekonomin och därför få omfattande politiska konsekvenser.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen