Expert: Skolan måste arbeta med elevernas känslor
Att anpassa lärmiljön till elever som har svårt för sig är att göra dem en stor otjänst. I stället bör skolan aktivt lära ut känsloreglering, fokus och motivation. Det skriver Noam Ringer, universitetslektor i specialpedagogik och skolpsykolog, på SvD Debatt.
”Perspektivet att skolans primära uppdrag är att lära ut akademiska kunskaper, och att det socioemotionella lärandet inte är skolans ansvar, är ineffektivt och ohållbart”, skriver hon.
I finska och danska skolor har träning i ”mindfulness” eller förmågan att hålla fokus minskat stressen och ökat inlärningsförmågan, enligt debattören.
Om debattören
Noam Ringer, universitetslektor, specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet och skolpsykolog, Stockholms stad.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen