Hem
(Tomas Oneborg/SvD/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Fler bluffreor synas: ”Ska rätta sig – inte vilseleda”

I mitten av december öppnade Konsumentverket tillsynsärenden gällande vilseledande marknadsföring av priser i bolags e-handel i samband med reaveckan Black Week.

I december gällde det bolagen Bangerhead, Cervera, Gardenstore och Lyko, vilket Ekot då rapporterade om. Enligt Dagens industri har fler bolag halkat dit, däribland Outnorth, Royal Design och Bygghemma.

– Målet är att marknaden ska rätta sig och inte vilseleda sina kunder helt enkelt. Det är inte rimligt att Konsumentverket ska lägga så mycket resurser på något som marknaden själva ska ta hand om, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, till Dagens industri.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen