”Fler väljer vegetariskt om det ligger bredvid köttet”
Köttfria produkter tar plats i köttdisken – ett tecken på hur växtbaserade köttsubstitut vinner mark på livsmedelsmarknaden, skriver TT.
Axfood-ägda Hemköp har vegetariska alternativ ”bredvid typiska storsäljare”, till exempel ligger vegetarisk färs bredvid köttfärs, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp, till TT.
– Tanken med dubbelläggningen är att sänka trösklarna och få fler att välja vegetariskt, säger hon.
Hon säger att bolaget gjorde en undersökning 2017 som visade att 27 procent skulle välja mer vegetariskt om det låg bredvid animaliska produkter.
– För familjer med barn var samma siffra 40 procent, säger Desiré Cichy.
Fakta: En fjärdedel vill äta mindre kött
Enligt 2018 års vegobarometer, som utförts av Sifo på uppdrag av livsmedelsföretaget Axfood, har andelen svenskar som äter vegetariskt minst två gånger i veckan ökat från 19 procent till 24 procent från 2016 till 2018.
En fjärdedel (24 procent) av männen uppgav att de aldrig äter vegetariskt. Motsvarande siffra för kvinnor var tio procent.
En fjärdedel av svenskarna uppgav att de planerar att äta mindre kött kommande år. Bland kvinnor anger var tredje att de vill det. Det främsta skälet är klimat- och miljöhänsyn.
1 346 personer svarade i undersökningen.
Källa: Vegobarometern / TT