Förbifart Stockholm kommer försenas och blir flera miljarder dyrare
Infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm försenas med fyra år, rapporterar Ekot. Dessutom kommer bygget kosta 37,7 miljarder istället för 34,4 miljarder kronor. Enligt Trafikverket beror detta främst på brister vid tunnelbygget vid Lovön.
– Vi har en situation då vi i dag behöver göra andra bedömningar vad gäller tid och kostnad än vad vi gjorde när projektet startade. Och det är naturligtvis ett tråkigt budskap, säger Johan Brantmark, Trafikverkets projektchef för Förbifart Stockholm, till Ekot.
I och med förseningen väntas projektet nu stå klart 2030.
Tidigare rapportering
bakgrund
Förbifart Stockholm
Wikipedia (sv)
Förbifart Stockholm är en påbörjad ny motorvägsförbindelse för E4 genom västra Stockholm. Leden kommer att gå från dagens E 4/E 20 i Kungens kurva i söder till Häggvik norr om Stockholm. Största delen av vägen, drygt 17 av 21 kilometer, föreslås gå i tunnel. Byggstarten skedde 19 augusti 2014 och öppnandet är planerat till 2026.
Förbifart Stockholm ska bland annat enligt Trafikverkets projektmål knyta samman de norra och södra länsdelarna och avlasta infarterna till Stockholms centrala delar och på så sätt minska sårbarheten i Stockholms trafiksystem.
Förbifarten kommer att bli världens näst längsta tunnel i stads- respektive stadsnära miljö, efter Yamatetunneln i Tokyo. Gjorda prognoser pekar på att det kommer att köra cirka 11 000 fordon per timme i rusningstrafik och 145 000 fordon per dygn i Förbifarten. På vissa avsnitt är huvudtunneln inritad 65 meter under markytan och Mälaren. Förbifart Stockholm är en del av Trafiksatsning Stockholm.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen