Hem
Illustrationsbild. (TT)

”Förbjud skräpmatsreklam riktad mot unga online”

Knappt tio procent av generation Z äter den rekommenderade mängden frukt och grönt, skriver fyra debattörer inom kostbranschen i en debattartikel i GP.

Tiktok och Instagram är populära källor till matinspiration för unga, men 70 procent av matreklamen de möter i sociala medier är för ohälsosamma produkter, fortsätter de.

”Vi behöver i stället skapa en fysisk och digital miljö där näringsrik mat är en självklarhet.”

Debattörerna föreslår en nationell nollvision för kostrelaterad ohälsa hos barn och unga, sänkt eller slopad moms på frukt och grönt samt att marknadsföring till barn och unga regleras enligt Livsmedelsverkets rekommendationer.

Om debattörerna

Anna Jörnvi, projektledare Dietisternas Riksförbund, nutritionsansvarig PUSH

Ingrid Landgren, vd, Livsmedelsakademin

Anna Lindelöw Mannheimer, ordförande Frisk Mat, kommunikationsansvarig PUSH

David von Laskowski, vd och koncernchef, Picadeli och Greenfood Group

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen