Hem
Sverigedemokraternas Oscar Sjöstedt (SD) presenterar partiets skuggbudget under en pressträff i riksdagens presscenter. (Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Förespråkare om förslaget: Hushåll har återhämtat sig

SD föreslår helikopterpengar i sin skuggbudget, att dela ut 92 miljarder kronor i kontanter till svenska folket. Partiets ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt hänvisar i en intervju med DI till att Swedbanks chefsekonom Andreas Wallström slog ett slag för förslaget i början av april.

Men Wallström, som numera är prognoschef på banken, kallar det för ett missförstånd och att behovet av en sådan stimulans inte är lika stort längre.

– Hushållens konsumtion och efterfrågan har återhämtat sig bra, säger han till tidningen.

bakgrund
 
Helikopterpengar
Wikipedia (sv)
Helikopterpengar är en form av ekonomisk stimulansåtgärd. Termen helikopterpengar har sitt ursprung i "The Optimum Quantity of Money"[1] (1969) av Milton Friedman, där Friedman resonerar kring en hypotetisk helikopter som släpper kontanter ifrån himlen. Staten och centralbanken kan öka penningmängden i ekonomin genom att trycka upp nya sedlar och låta sprida dem till befolkningen, såsom att kasta ut dem från en helikopter. Syftet skulle vara att öka inflationen och få rörelse i ekonomin. Friedman har argumenterat för att folk som får pengar gratis, utan att ha behövt arbeta för dem, är mer benägna att spendera dem, vilket är själva syftet med åtgärden. I praktiken skulle förmodligen inte en helikopter användas. Samma effekt kan uppnås genom att exempelvis höja utbetalningar till hela eller delar av befolkningen, såsom barnbidrag. Inom Europeiska unionen är det dock olagligt att staten lånar eller finansieras av sin centralbank. Under 2016 har alltfler länder på allvar börjat fundera på att använda någon form av helikopterpengar för att komma ur den ekonomiska stagnationen.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen