Vegetarisk chiligryta. (Fredrik Sandberg/TT / TT NYHETSBYRÅN)

Forskare: Inför ett mål om halverad köttkonsumtion

För både människors och miljöns skull bör ett mål om halverad köttkonsumtion införas i Sverige, skriver fem forskare på DN Debatt.

Forskarna skriver att vi i dag äter 70 procent mer kött än på 60-talet och att den stora konsumtionen leder till sjukdomar och ohälsa. Samtidigt konstaterar de att förändrade vanor också krävs för att nå världens klimatmål då produktionen av animalisk mat står för en stor del av utsläppen.

”Antar du som i dag äter mycket kött utmaningen att ersätta hälften av köttet med svenska baljväxter?” skriver debattörerna.

Om debattörerna:

Georg Carlsson, Sveriges lantbruksuniversitet, universitetslektor inom odlingssystemsekologi.

Elin Röös, Sveriges lantbruksuniversitet, biträdande lektor inom miljösystemanalys av livsmedelssystem och projektledare för New Legume Foods.

Andreas Stephan, Jönköping International Business School och Linnéuniversitetet, professor inom nationalekonomi.

Pernilla Tidåker, Sveriges lantbruksuniversitet, forskare inom hållbara jordbrukssystem.

Cornelia Witthöft, Linnéuniversitetet, professor inom livsmedelsvetenskap.

Läs också

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen