Hem
I mars 2021 gick chockvågor genom de globala leveranskedjorna när fartyget Ever Given blockerade Suezkanalen under sex dagar. (AP)

Fraktkaos hotar efter attackerna i Röda havet

Ett fraktkaos liknande stoppet i Suezkanalen 2021 kan bli konsekvensen när allt fler rederier nobbar Röda havet till följd av de Iranstödda Huthirebellernas attacker mot sjöfarten, skriver TT.

Runt 12 procent av den globala handeln går genom Suezkanalen och när fartygen i stället måste runda Godahoppsudden utanför Sydafrika ökar restiden med drygt en vecka.

Samtidigt innebär den nuvarande situationen en större utmaning än för två år sedan, bedömer Jacob Minnhagen, affärsutvecklare vid Göteborgs hamn.

– Då väntade alla på att stoppet skulle lösas och sedan kunde man köra på, nu är det ingen som vet vilken bortre gräns som gäller, säger han till TT.

Sedan den 19 november har 55 fartyg vänt om och seglat runt Godahoppsudden i stället, uppger Egyptens kanalmyndighet, enligt Bloomberg.

Vinterns smartaste investering

Är noteringsklimatet på väg att bli hett igen? Vad händer med bomarknaden när alla bundna lån löper ut? Och blir det något tomterally på börsen?

Med Omni Ekonomi, Omnis systerapp, får du alla affärsnyheter du behöver på ett ställe, med dagliga aktieanalyser, kommentarer från experter och fördjupning och förklaring av utvecklingen på marknaderna.

Annonsfri läsning och möjlighet att dela din prenumeration med en vän eller familjemedlem ingår.

Gå förbi betalväggar!

Omni Mer låser upp en mängd artiklar. En smidig lösning när du vill fördjupa dig.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen