Hem
Hörlurar, tangentbord och en mobiltelefon som visar Clubhouses logotyp. (Shutterstock)

Framtidens sociala medier – helt inriktade på röster

För några år sedan var det bilder, sedan blev det video, och nu är det ljud som är det nya heta när det kommer till sociala medier-trender. Men är det en fluga som kommer att försvinna lika snabbt som den dök upp eller är upplägget här för att stanna?

Det var Clubhouse som gick i bräschen för fenomenet våren 2020 när man lanserade sin app. Upplägget är enkelt: Användare kan skapa olika rum för att diskutera olika ämnen, och andra personer får delta genom att lyssna och ställa frågor. Inga bilder. Ingen video. Ingen text. Bara ljud.

Sedan dess har flera av giganterna hakat på trenden. Facebook har lanserat sin Hotline, Twitter har rullat ut Spaces, och alldeles nyligen meddelade även Linkedin att man har en ljudtjänst på gång.

Enligt Forbes är det tydligt varför bolagen satsar på audio. Till exempel hoppas man på att locka användare som inte vill tillbringa sin tid framför en skärm, och om man dessutom kan få användarna att stanna längre i appen finns det även en större exponeringsyta för annonsörerna, vilket ger bolagen möjligheter att tjäna mer pengar.

Amy Houston, sociala medier-skribent på The Drum, menar att det är tydligt att audiotrenden är här för att stanna. En bidragande orsak är enligt henne att formatet spelar på folks rädsla att missa saker. Jämfört med till exempel Facebook, där allt som publiceras finns kvar på en tidslinje, finns det ingen chans att lyssna på en Clubhouse-diskussion när den är över. Det som sägs, sägs här och nu och sparas inte i något arkiv. På så sätt kan användare känna sig tvungna att använda apparna ofta – så att man inte missar något stort som sker.

“Enbart Clubhouses existens har öppnat dammluckorna för användargenererat audioinnehåll på samma sätt som Youtube gjorde för videoinnehåll”, slår Adweeks Jonathan Gill fast.

Läs mer

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen