Geely-ägaren upprepar: Planerar inga fler köp nu
Kinesiska Geelys grundare Li Shufu har redan tidigare antytt att shoppingrundan är färdig för den här gången. I en intervju med tyska Bild am Sonntag upprepar han den ståndpunkten, skriver Reuters.
– För närvarande har vi inga planer på ytterligare förvärv. Vi kommer nu att koncentrera oss på att utveckla existerande innehav. Det finns många idéer och mycket att göra, säger han till tidningen.
Nyligen stod det klart att Li Shufu köpt nästan 10 procent i den tyska biljätten Daimler. Sedan tidigare är Geely ensam ägare i Volvo Cars och storägare i AB Volvo.
Läs även
bakgrund
Geely Automobile
Wikipedia (sv)
Geely Automobile (kinesiska: 吉利汽車?, pinyin: Jílì Qìchē, ungefär ”Lyckans automobil”) är en kinesisk fordonstillverkare som utgör ett joint venture mellan Zhejiang Geely Holding Group, ett privatägt kinesiskt företag, och Geely Automobile Holding Limited, ett bolag noterat på Hongkongbörsen med juridisk hemvist på Caymanöarna. Zhejiang Geely Holding Group vilket även är köpare till Volvo Personvagnar ägs av Li Shufu och hans son, men Li Shufu kontrollerar också 51 procent av aktierna i det börsnoterade Geely Automobile Holding Limited genom konsortiet Proper Glory Holding.
Geely Automobile, som inledde sin verksamhet 1997 under namnet Guoron Holding, har utvecklats till en av de största biltillverkarna i Kina. I början av 2000-talet bildades biltillverkaren Shanghai Maple Guorun Automobile och 2003 inledde Guron Holdings ett joint venture tillsammans med Zhejiang Geely Holding Group om fordonstillverkning i Zhejiang-provinsen. Även om Geely Automobile är privat företag, så har det styrande kommunistpartiet particeller på företaget, på samma sätt som i andra privata företag.Geely var den första kinesiska biltillverkaren som varit representerad på Frankfurts bilmässa och Detroits bilmässa, 2006. Deras bilar har exporterats och sålts i vissa länder men märkets debut i USA har skjutits upp efter dåliga resultat i krocktester. Den ryska motortidningen AutoReview krocktestade Geely Otaka (CK) med mycket dåligt resultat.
Krocken gjordes i 64 km per timme, föraren och passageraren hade uppskattningsvis 10% chans att överleva.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen