Gina Tricot och Ingrosso lovade skog: ”Greenwashing”
Gina Tricot lanserade kampanjen ”Gina Tricot Forest” med Bianca Ingrosso som affischnamn. Där lovades kunderna en del i en egen skog. Men skogen är för liten för att få kallas skog, visar SVT Västs granskning.
Enligt Gina Tricot är syftet med skogen – en ekplantering – att öka den biologiska mångfalden. Men Gina Tricots 503 träd täcker bara en yta på 0,16 hektar. För att kallas skog måste en yta vara 0,5 hektar.
– Jag tycker att det luktar väldigt mycket greenwashing. De försöker göra något stort av något egentligen litet, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi på SLU, till SVT Väst.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen