Hem
(Shutterstock)

Gosedjur med AI säljs som alternativ till skärmtid

Ett amerikanskt företag har börjat sälja gosedjur med inbyggda AI-chatbottar för barn från tre år, rapporterar New York Times. Figurer som ”Grem” och ”Gabbo” kopplas upp mot nätet, för samtal med barn och uppmuntrar till lek. Enligt tillverkaren Curio är syftet att erbjuda ett alternativ till skärmtid och ett stöd för upptagna föräldrar.

Men satsningen väcker frågor om datainsamling, integritet och AI:s roll i barns vardag. Alla konversationer loggas nämligen och skickas till förälderns telefon.

I ett test klarade AI:n att undvika känsliga ämnen, men kunde också luras till tveksamma svar. NYT:s reporter Amanda Hess beskriver hur boten lyckades skapa en känsla av samhörighet. ”Det var också i det ögonblicket jag insåg att jag aldrig skulle låta Grem träffa mina egna barn”, skriver hon.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen