Hem
Iman Aldebe (John Honk)

”H&M bör ta steget in på en muslimsk modemarknad”

Designern Iman Aldebe skriver på SVT Opinion om H&M:s senaste reklamfilm, med en modell iklädd slöja.
Där andra ser pr-knep för klickmaximering och kvinnoförtryck ser hon marknadsekonomi. Vad H&M gör är att ge legitimitet åt en köpstark målgrupp, skriver designern.
”För just i väst är denna marknad outforskad och där kan en produktion utvecklas och gynna tillväxten”, skriver hon.
”Moderniseringen av muslimskt mode utvecklades i Sverige och därför bör H&M som ett svenskt internationellt företag våga ta plats på den muslimska marknaden”.
Aldebe fortsätter:
”Nu gäller det för dem att utgå från en bild till handling”, skriver hon. Enligt Aldebe är målet satt. ”Nämligen en strävan efter att leva upp till ett öppnare och ett mer tolerant samhälle”.

Bakgrund

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen