Inlandsbanans ägare: Sluta se oss som ett besöksmål
Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare kan bli helt central för Sveriges transport av vätgas när flera industrisatsningar ökar behovet i norr. Det säger Katarina Nyberg Finn, som är ordförande för ägarbolaget, till Dagens Industri.
Nyberg Finn jämför Inlandsbanan med gasledningen Nord Stream, vilket hon också gjorde i en debattartikel i DN häromdagen. Hon utvecklar:
– Man måste sluta se inlandsbanan som bara ett trevligt besöksmål. Inlandsbanan kan spela en helt annan roll i det svenska järnvägssystemet och fungera som en grön godskorridor, säger hon.
Bolaget vill att staten lägger in två miljarder kronor i upprustningen.
bakgrund
Inlandsbanan
Wikipedia (sv)
Inlandsbanan är en svensk järnväg som går mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr, totalt en sträcka av 1 288 kilometer (om sträckan Östersund–Brunflo, vilken är 15 kilometer och gemensam med Mittbanan, räknas in).
Numera talar man i första hand om sträckan Mora–Gällivare samt om den norra (Östersund–Gällivare) respektive södra delen (Kristinehamn–Persberg–Mora−Östersund) av Inlandsbanan. Inom den södra delen är en nära 160 kilometer lång sträcka, från Persberg norr om Filipstad till Lomsmyren strax söder om Mora, helt nedlagd för trafik. Spåret ligger dock helt kvar, och sommartid har även dressincykling förekommit på delar av banavsnittet. Sträckan Kristinehamn–Nykroppa har rustats upp och ingår som en normal del av Trafikverkets nät.
Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen