Insekternas problem: Deras död är ingen vidare bra affär
I november samlades världens ledare för klimattoppmötet i Glasgow. Det är nu eller aldrig, slog statscheferna fast, och världens medier bevakade noggrant varenda sekund av evenemanget.
Samtidigt väntar världens utdöende insekter på sin tid i rampljuset.
I ett reportage från i våras uppmärksammade Dagens Nyheter just detta: att den annalkande insektsdöden ofta hamnar i skuggan av klimatkrisen. Anne Sverdrup-Thygeson, norsk professor i biologi, säger till tidningen att en möjlig förklaring kan vara att det är lättare att tjäna pengar på klimatomställningen. Bilindustrin kan exempelvis sälja elbilar och företag kan marknadsföra nya klimatsmarta produkter.
– Krisen för biologisk mångfald är svårare att göra affärer av, eftersom lösningen ofta är att lämna mer natur i fred, säger hon.
Under tiden dör insekterna ut. En studie från 2019 som publicerades i Biological Conservation varnade för att 40 procent av alla insekter kan utrotas inom några decennier. Medier som Deutsche Welle och National Geographic uppmärksammade studien.
– Också insekter som det verkar finnas väldigt många av kan försvinna snabbt. Om ingen är orolig kommer ingen att förhindra det, säger entomologen Timothy Schowalter.
I själva verket är de båda kriserna tätt sammankopplade. Kanske summerade därför Andrew Deutz vid den globala klimatorganisationen The Nature Conservancy det hela bäst när han intervjuades av NPR.
– Vi har den här globala krisen för biologiska mångfald. Samtidigt har vi en global klimatkris. Och vi måste lösa dem båda tillsammans.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller – och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till marcus.andersson@omni.se.