IOGT-NTO: ”Förslaget är en trojansk häst”
Ledande företrädare för nykterhetsorganisationen IOGT-NTO skriver på DN:s debattsida att vodkatillverkaren The Absolut Company genomför en omfattande satsning på lobbying för att påverka politiker att godkänna gårdsförsäljning av alkohol. Inom kort väntas en tredje statlig utredning i frågan.
Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO, och Kalle Dramstad, politisk rådgivare i EU-frågor, anser att det är ”hög tid att offentligt klä av förslaget och beskriva det för vad det verkligen är: en trojansk häst skapad av Sveriges största alkoholföretag och som alltför länge tillåtits kväva den svenska landsbygdsdebatten”.
I artikeln skriver de att vodkatillverkarens lobbyist motiverat engagemanget i gårdsförsäljningsfrågan med att personalen i deras besökscentrum tycker det är jobbigt att hänvisa turister till Systembolaget.
Debattörerna
Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO
Kalle Dramstad, politisk rådgivare i EU-frågor på IOGT-NTO