Krisen kan bryta dödsspiral av helt överflödiga möten
Vad sägs om fyra veckors semester i stället för onödiga möten? Så inledde Metro Mode en artikel i augusti förra året. Tidningen hänvisade till en undersökning som pekade på att personer i snitt förlorar en månad om året på meningslösa möten.
Även om det är lätt att prata skämtsamt om saken så är det ett verkligt problem, skrev tre experter inom organisations- och ledarskapsfrågor i en artikel i Harvard Business Review sommaren 2017. Deras undersökning visade att en klar majoritet av hundratals tillfrågade chefer har en negativ grundsyn på möten.
Experterna menade att effekterna kan bli mycket kännbara för företag med svag möteskultur. Effektiviteten bland medarbetare går ner, den generella framgången för företaget försämras och de anställda är överlag mindre nöjda med sina arbeten. Rubriken på artikeln? “Stop the meeting madness”.
Nu kan coronakrisen bidra till att möteskulturen slutligen förändras, resonerade Brigid Schulte, mångårig journalist och nu chef för tankesmedjan “New America”, under ett webbseminarium nyligen.
Hon menar att samhället fastnat i en “dödsspiral” mellan ett nytt och ett gammalt system – att mötas analogt och att kommunicera digitalt – och hon efterfrågar nu en bättre balans mellan de två sätten. I stället för att springa från möte till möte en hel dag kan lösningen vara några mejl, säger Schulte, som hoppas att pandemin ska få fler företag att nå den insikten.
De digitala mötena som sker under pandemin är här för att stanna, tror filosofiprofessorn Jonna Bornemark när hon intervjuas av TCO-ägda tidningen Arbetsvärlden.
– Vi har ett omvittnat mötesöverskott. Den här omskakningen gör det lättare för varje arbetsplats att rensa upp i mötesträsket.