Kunder prioriterade träden framför blixtsnabb leverans
När Chalmersprofessorn Patricia van Loon talar med företag som erbjuder onlineshopping är kontentan alltid densamma: Det är viktigt att leverera våra produkter snabbt!
– Och när jag pratar med kunder säger de: ”Jag vill vara mer miljövänlig, och jag bryr mig inte om produkten kommer samma dag, och väldigt ofta behöver jag den inte samma dag”, säger hon till New York Times.
Ett liknande resultat noterades i experimentet ”Green button project”, som genomfördes av forskaren Josué Velázquez Martínez och hans studenter vid prestigeuniversitetet MIT. I försöket presenterades flera klimatvänliga leveransalternativ för kunderna hos en stor mexikansk affärskedja.
Ett av alternativen angav hur många träd som skulle skonas genom långsammare leverans, snarare än att bara uppge det totala koldioxidutsläppet. Antalet träd i uträkningen byggde på hur mycket extra koldioxid som en snabbare leverans skulle ha genererat.
– Företagen trodde att ingen skulle bry sig – att alla vill ha allt snabbt nuförtiden, säger Velázquez.
Men undersökningen visade att hela 71 procent av kunderna accepterade långsammare leverans när träden stod på spel. Velázquez tycker att det vore fantastiskt om Amazon, Walmart ”eller någon annan av monstren inom e-handel” visade vägen med liknande lösningar.
Att skapa grönare leveranser blir en nyckel för alla företag som vill vara hållbara i en ny tid, eftersom e-handeln exploderat under pandemin. I april fortsatte visserligen e-handeln att minska från pandemins höga nivåer, visar Svensk Handels e-handelsindikator från 19 maj. Men Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson konstaterar ändå att nivåerna är ”markant högre” än före pandemin.
Detta är Omni Passion
Omni Passion är en satsning där vi djupdyker i ämnen som vi – och förhoppningsvis ni läsare – är passionerat intresserade av. Fokus ligger på mänskliga och tekniska framsteg, men även trender och företeelser som kommer att forma den värld vi lever i.
Hittills har vi avhandlat ämnen som människan i rymden, framtidens mat, framtidens affärsmodeller – och kampen mot mänskligt åldrande. Vad vill du läsa om härnäst? Tankar, synpunkter och idéer? Mejla till marcus.andersson@omni.se.