Hem
(JESSICA GOW / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Ledare: ”Barn behöver lära sig att ha tråkigt”

Beskedet att svenska grundskoleelever blivit bättre på matte och naturvetenskap – enligt den globala kunskapsmätningen Timss – behandlas av de allra flesta ledarsidor. Aftonbladets Somar Al Naher konstaterar att mätningen också visar att Sverige är ett av de länder där elever värderar matematik och naturkunskap lägst:

”Ge studieförbunden några tiotal miljoner för att erbjuda föräldrar repetition och avfrostning av matematikkunskaperna så att de känner att de kan hjälpa sina barn”, föreslår hon.

Dagens Industris PM Nilsson konstaterar att ”barn behöver lära sig att ha tråkigt”. Han skriver att skolans värdegrund till större del handlar om att utveckla det egna jaget än att övervinna hinder med hårt arbete:

”Att kunna är lustfyllt, att lära sig är för de flesta barn ganska tråkigt, särskilt i jämförelse med underhållningsindustrin i telefonen.”

Aftonbladet (obunden socialdemokratisk):

Barometern (moderat)

Dagens Industri (obunden borgerlig):

Dagens Nyheter (oberoende liberal):

Dala-Demokraten (fristående socialdemokratisk)

Expressen (liberal):

Göteborgs-Posten (liberal):

Piteå-tidningen (socialdemokratisk)

Svenska Dagbladet (obunden moderat):

Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad (oberoende liberal):

Upsala Nya Tidning (liberal)

Om ledarsvepet

Omnis ledarsvep utgår från de största medierna. Varje dag väljer vi dessutom fyra olika lokala ledarsidor. Valet av lokala ledare varierar dagligen.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen