Hem
Illustrationsbild (ADAM IHSE / TT / TT NYHETSBYRÅN)

Liseberg fick fler att äta vegetariskt med ”nudging”

På Liseberg fick man 76 procent fler besökare att äta vegetariskt genom att använda sig av så kallad ”nudging”, som innebär att med små förändringar påverka människors beteende i en viss riktning, skriver nöjesparken i ett pressmeddelande. Liseberg jobbade tillsammans med beteendebyrån Beteendelabbet i ett pilotprojekt med målsättningen att öka gästernas hållbara val. Det var på restaurangen Café Taube som projektet genomfördes.

På restaurangen gör de flesta gästerna sitt val av mat när de kommer till kassan och här jobbade man med placeringen av den vegetariska maten och sättet den presenterades för att locka fler att välja den.

Omni är politiskt obundna och oberoende. Vi strävar efter att ge fler perspektiv på nyheterna. Har du frågor eller synpunkter kring vår rapportering? Kontakta redaktionen